Procesul de formare al persoanei cu autism se extinde invariabil și asupra familiei acestuia. Este un fapt ce reiese din toate studiile de specialitate. Terapeuții cunosc acest proces și îl semnalează în studiile de caz. Toate acele intervenții aplicate în sala de terapie se continuă acasă iar conduita familiei devine, cu pași mici, una favorabilă dezvoltării armonioase unei persoane cu Tulburări din Spectrul Autismului. Odată cu învățarea comportamentelor adecvate de către autist se produce și corectarea comportamentelor celor din jurul său. Bineînțeles, acest fenomen este direct proporțional cu potențialul și deschiderea familiei către intervenția terapeutică la nivel holistic. În majoritatea cazurilor, se pot evidenția nivele diferite de implicare ale indivizilor; implicit și de evoluție a lor. Conștientizarea condiției copilului autist și a nevoilor sale precum și înțelegerea în profunzime a conceptului de iubire față de acestă, constituie primul și cel mai important pas către rezultate de excepție.
Încă din timpul primelor intervenții se abordează cadrul natural al copilului și se aplică modificări asupra acestuia (atmosfera din cămin). Consimțit sau nu, aparținătorii își modelează comportamentele, reacțiile sau interacțiile după nevoile autistului. Astfel, se produc schimbări atât de suprafață cât și de profunzime. În majoritatea cazurilor, aparținătorii le identifică și și le asumă. Dezvoltarea personală a acestora este abordată în contextul recuperării persoanei cu TSA.
Astfel, ordinea în mediu, de care are atâta nevoie micul autist, este acceptată și însușită de către familie. Limbajul folosit în terapie devine unul uzual iar structurarea programului este aplicată tuturor. Stilul sănătos de viață se imprimă pe întreaga familie și depășirea limitelor individuale devine un scop comun.
Multitudinea orelor de consiliere, de cursuri de parenting pentru aparținătorii copiilor cu nevoi speciale au ca efect modelarea părinților și a membrilor familiei restrânse. Complementar, întâlnirile de tip grup suport și evenimentele destinate persoanelor cu TSA ajută la desăvârșirea indivizilor la nivel fin. Ba chiar, se produc schimburi emoționale puternice. Revelații, introspecții, conștientizarea valorilor și resurselor personale sunt doar câteva din efectele constatate. Confruntarea în esență cu încercările vieții unui părinte de persoană cu TSA aduce cu sine o doză de maturitate.
În altă ordine de idei, aceste schimbări pot apărea la părinții copiilor tipici numai dacă aceștia își doresc cu adevărat să investească timp și resurse în dezvoltarea lor personală. Însă, în cazul persoanei cu TSA, marea majoritate a schimbărilor vin la pachet cu pocesul de intervenție terapeutică. Bineînțeles că modelul unei societăți de succes presupune ca membrii acesteia să se preocupe de acest aspect și să depună eforturi în acest sens. Așadar, putem vorbi de o evoluție a întregii familii în urma venirii unui autist în sânul acesteia (în contextul abordării unui program de intervenție terapeutică la nivel holistic și a percepției unui suport adecvat).
Gestionarea propriilor emoții, creșterea toleranței la frustrare, identificarea furiei și controlarea acesteia, identificarea de soluții într-un timp cât mai scurt sunt teme abordate invariabil în procesul terapeutic al copilului cu autism, atât la el, cât și la aparținători. Chiar dacă rezultatele apar mai anevoios, acestea există și astfel, putem vorbi de indivizi evoluați. Familia învață să facă față situațiilor limită, să modeleze o conjunctură sau să găsească o rezolvare rapidă într-un conflict. Astfel, aceștia pot reacționa mult mai bine și mai rapid în orice altă situație. Formarea lor ca aparținători îi ajută să funcționeze la un nivel superior, la nivel global.
Așa cum sportivii sunt modelați pentru a face față unui eșec și pentru a-și gestiona corect emoțiile, așa și membrii familiei persoanei cu TSA sunt modelați și astfel, se raportează la un alt nivel în fața încercărilor vieții. Maturitatea în gândire și îndepărtarea emoțiilor în cazul luării deciziilor sunt elemente cheie în confruntarea cu problemele de zi de zi. Putem vorbi chiar de un procent scăzut de eșecuri datorate emoționalității excesive sau erorilor.
Da, părintele persoanei cu autism este un învingător! Pentru că se hrănește cu micile bucurii oferite de acesta. Pentru că este acolo pentru copilul său, așa cum are acesta nevoie, nu cum ar simți el să o facă. Pentru că își confruntă încercările structurat, pas cu pas. Pentru că visele sale sunt transformate în realități adaptate.
Psiholog Clinician Andreea-Valentina Ognean
Toate textele, informațiile și recomandările conținute în acest site au fost puse la dispoziție în scopul informării. Autorii textelor și ANCAAR depun eforturi constant pentru a se asigura că informațiile sunt de actualitate și își rezervă dreptul de a revizui informația, ori de câte ori este nevoie.
Materialele nu pot fi copiate, distribuite, fără menționarea sursei, autorului și fără permisiunea ANCAAR.
Dreptul de autor pentru toate informațiile găsite pe acest site aparțin autorilor și Asociației Naționale pentru Copii și Adulți cu Autism din România.