Consilierea vocațională este acel proces care ajută persoana să-și descopere și să-și clarifice interesele ce țin de exercitarea unei profesii. Este un proces de descoperire și ghidare, care în cazul persoanei cu TSA este absolut necesar, dacă se dorește un traseu profesional adaptat acesteia. Orientarea vocațională se bazează pe cunoașterea a trei elemente esențiale identificate la persoana respectivă: autocunoașterea, cunoașterea domeniului de muncă și nevoile momentului pe piața muncii. Nefolosirea acestor pârghii face ca realitatea să lovească la orice pas. Există mulți tineri în derivă pentru că le-a lipsit suportul de specialitate la momentul în care aveau cea mai mare nevoie.
Autocunoașterea la persoana cu TSA, este un proces început încă din mica copilărie, pentru că doar așa va putea atinge cât mai multe elemente definitorii acestuia: cunoștințe, dezvoltarea nivelului de inteligență, conturarea trăsăturilor de personalitate, interesele profesionale și abilități. Toate necesită timp și sunt interdependente.
Nevoia de informare continuă și corectă, de aducere și punere la dispoziție a celor interesați modalități de dezvoltare și folosire a abilităților persoanei cu TSA, este ceea ce definește abordarea ANCAAR și aduce modele în spațiul românesc. Asigurarea accesului la programe de educație nonformale, vocaționale de pregătire pentru o viață independentă, devine realitate pentru persoana cu autism.
Convingerea noastră, dovedită prin experiență, că indiferent de gradul de afectare și de complexitatea problemelor lor, persoanele cu autism se pot integra în grupuri de lucru și pot desfășura activități, în funcție de competențele dobândite sau de interesele lor speciale, este o realitate. Pornind de la ce face persoana, fructificând abilitățile și dezvoltându-le, urmând drumul autodeterminării, pregătim oameni care aduc plus de valoare în societatea românească,
Consilierea vocațională a persoanei autiste este o acțiune de explorare a caracteristicilor personale. Persoana care a învațat să se cunoască în programele anterioare, identifică acum importanța autocunoașterii și rolul acesteia în definirea autodeterminării. Explorarea lumii ocupaționale aduce persoana cu TSA în situația de a cunoaște și a compara caracteristicile posibilelor ocupații accesibile raportate la abilitățile dobândite și preferințele personale. Explorarea alternativelor educaționale înseamnă cunoașterea și evaluarea variantelor de accesare a pârghilor de profesionalizare. După toată această explorare se ajunge la partea cea mai dificilă, aceea a luării deciziilor ținând cont de tot ce a fost experimentat anterior. Procesul cunoașterii și explorării poate dura zeci de ani. Pare mult? Pentru nerăbdarea aparținătorilor de a avea un tânăr gata de a merge la muncă, da! În același timp este și un moment de reflexie a acestora la ceea ce au făcut în timp pentru a susține lungul proces de autodeterminare a „copilului” propriu. Rezultatul la care se ajunge este unul mai mult sau mai puțin previzibil, dar el există și la îndemâna persoanei.
Consilier Educațional Georgeta Crișu
Toate textele, informațiile și recomandările conținute în acest site au fost puse la dispoziție în scopul informării. Autorii textelor și ANCAAR depun eforturi constant pentru a se asigura că informațiile sunt de actualitate și își rezervă dreptul de a revizui informația, ori de câte ori este nevoie.
Materialele nu pot fi copiate, distribuite, fără menționarea sursei, autorului și fără permisiunea ANCAAR.
Dreptul de autor pentru toate informațiile găsite pe acest site aparțin autorilor și Asociației Naționale pentru Copii și Adulți cu Autism din România.