Ultimele acorduri de pian învățate de el răsună în sala de evenimente. Fiecare copil stă frumos, pe scaunul său și privește către solist. Acesta stă demn pe scaun și aruncă ocheade scurte către auditoriu. A reușit! Nu a greșit nici o notă! Aplauzele și aprecierile ajung până la el, chiar dacă percepe totul mult mai estompat în ultima vreme…
Urmează prietenul său care reproduce cu mândrie ceea ce a învățat în ultimele ore de chitară. Unii spectatori încep să danseze pe ritm și îi dau curaj să improvizeze, folosindu-se de melodiile învățate în frageda copilărie. Încet, încet, cu toții sunt captați de ritm. Împărtășesc zâmbete și cântă versurile cunoscute.
În scurt timp, mulțimea este animată de cântecele și jocuri moderate de terapeuți. Așa sunt ei – un grup omogen, dinamic, unit. Grupul de beneficiari ai ANCAAR. Un grup sudat, format inițial pe baza etichetei participanților și modelat cu mult tact, devotament și profesionalism de către specialiști pricepuți.
Activitățile desfășurate, pornind de la cele individuale și culminând cu programele de socializare moderate, au loc în prezența grupului. Astfel, participanții pot să cunoască o îmbunătățire a gradului de toleranță, atât față de elementele din mediu, cât și față de comportamentele partenerilor de grup. De asemenea, învață în timp comportamante și șabloane adecvate de interacțiune socială. Așa, pas cu pas și zi după zi, pășim către normalitate.
Integrarea socială presupune un proces complex ce își are geneza în familie, prin stabilirea de relații cu membrii acesteia pentru ca mai apoi să fie consolidat în grupurile formate în vederea instructajului tinerei ființe. În prezent, în cazul prezenței Tulburării de Spectru Autist, aceste grupuri ajung să fie frecventate mult mai târziu, după multiple sesiuni de terapie individuală. Astfel, copilul este învățat inițial că va primi atenția exclusivă a persoanei de referință pe toată perioada intervenției, pentru ca mai târziu să fie pus în fața unor sesiuni de grup (sau în sala de clasă) în care atenția terapeutului sau a profesorului este divizată către toți participanții. De aici, desfășurarea de comportamente nepotrivite, menite să capteze atenția, este iminentă! În profilul copilului apar treptat tulburări comportamentale diverse, unele depășite la o anumită perioadă a vieții, altele noi. De câte ori va necesita suport sau atenție, copilul cu TSA va apela la toate mijloacele cunoscute pentru a-și atinge scopul. Integrarea socială care i s-a impus (la vârstă mare, după ani de intervenție individuală) apare oarecum nefirescă. Este un drum anevoios pornit cu stângul!
Totuși, omul este o ființă socială prin definiție. Astfel, toată modelarea individului trebuie făcută luând în calcul nevoile sale și responsabilitatea asupra noțiunilor și regulilor predate și învățate. Traseul trebuie să fie unul firesc, cu obiective pe termen lung. Persoana cu Tulburare de Spectru Autist nu trebuie izolată de partenerii săi egali, ani la rândul, pentru ca mai apoi să fie inserată într-un anumit mediu.
Experiența ne-a învățat că pregătirea/terapia persoanei cu autism poate avea loc și în grupuri bine organizate, ce împărtășesc obiective comune, chiar dacă se lucrează individual. Cu cât grupul este mai divers, cu atât gradul de toleranță al persoanei este îmbunătățit. Astfel, integrarea socială nu mai este un alt pas în traseul terapeutic, ci o latură/caracteristică a acestuia. Normalitatea, ce adesea este invocată, este în realitate rezultatul acțiunii tuturor asupra unui individ, asupra societății în care trăim.
Cu toții o clădim!
Cu toții suntem tot oameni!
Psiholog Clinician Andreea-Valentina Ognean
Toate textele, informațiile și recomandările conținute în acest site au fost puse la dispoziție în scopul informării. Autorii textelor și ANCAAR depun eforturi constant pentru a se asigura că informațiile sunt de actualitate și își rezervă dreptul de a revizui informația, ori de câte ori este nevoie.
Materialele nu pot fi copiate, distribuite, fără menționarea sursei, autorului și fără permisiunea ANCAAR.
Dreptul de autor pentru toate informațiile găsite pe acest site aparțin autorilor și Asociației Naționale pentru Copii și Adulți cu Autism din România.