Introducerea fragmentată a informației la persoana cu TSA, duce la dificultăți de percepere a întregului, de oferire a semnificației, de planificare și organizare, de înțelegere a comportamentului propriu, dar mai ales al celorlalți.
Cum vom face să ajutăm persoana în învățare și mai ales în a se descurca în mediu? Oferind claritatea generală prin crearea de rutine, de structuri și învățare de reguli sociale. Un mediu structurat și predictibil oferă confort, reduce stresul și comportamentele dezadaptative. În acest fel lumea devine previzibilă, înțeleasă, persoana dezvoltă independență și se va descurca cât de cât social. Acest întreg proces este unul de lungă durată, chiar pe întreaga viață. Din acest motiv participarea socială (familia, grupul de prieteni, mediile educaționale…) este absolut necesară.
Experiența ne-a demonstrat că participarea familiei în acest demers este una limitată și acest lucru duce la îngreunarea și creșterea drumului în dezvoltarea independenței. Este de dorit ca familia să participe activ în acest proces.
Rutinele sunt „preferatele”. Persoana cu autism dezvoltă proprile rutine și nu întotdeauna benefice. Este necesar a dezvolta rutine bune și a sparge rutinele care n-o ajută!
Rutinele ce ajută structurarea zilei și consolidarea comportamentelor de autonomie personală sunt de importanță crucială și sunt cele la care aportul familiei aduce mari beneficii. Există mentalitatea că mediile educaționale urmează să facă totul… Exclusă această variantă în evoluția oricărei persoane! Sunt rutine fixe precum ritualul de dimineață și de seară ce doar în familie pot fi consolidate. Mâncatul, îmbrăcatul, încălțatul, toaleta și igiena personală sunt abilități fără de care nu se poate vorbi de independență. Între aceste rutine fixe se poate structura programul zilnic și ajuta persoana în a înțelege scurgerea timpului…
Sunt și rutine care sparte aduc beneficii persoanei cu TSA: mersul pe același drum spre o anume locație, cumpărarea de produse din același magazin, mâncatul doar a unui aliment, îmbrăcarea doar a unui tip de haine… Îndiferent de unde vin aceste rutine, ele afectează procesul integrării sociale și nu pot fi tolerate.
Viața oferă tot felul de situații, persoana este supusă la multe schimbări și provocări. Este nevoie de adaptare și integrare de noi rutine bune pentru a face față schimbărilor. Angajarea în noi experiențe produc în creier schimbări structurale și funcționale care ajută persoana să se adapteze noului apărut.
În concluzie, rutinele și structura ajută persoana cu TSA în a avea zile normale, previzibile și oferă mult confort.
Consilier Educațional Georgeta Crișu
Toate textele, informațiile și recomandările conținute în acest site au fost puse la dispoziție în scopul informării. Autorii textelor și ANCAAR depun eforturi constant pentru a se asigura că informațiile sunt de actualitate și își rezervă dreptul de a revizui informația, ori de câte ori este nevoie.
Materialele nu pot fi copiate, distribuite, fără menționarea sursei, autorului și fără permisiunea ANCAAR.
Dreptul de autor pentru toate informațiile găsite pe acest site aparțin autorilor și Asociației Naționale pentru Copii și Adulți cu Autism din România.